Čím jsi chtěla být jako malá?
Na základní škole byl můj velký sen stát se novinářkou a cestovat po celém světě. Psala jsem do školního časopisu a nejvíce mě bavily rozhovory s lidmi z různých oborů.
Matematika ti ale asi vždycky šla. Bavily tě matematické olympiády?
Matematika pro mě byla vždy i koníčkem, proto jsem se už od základní školy zúčastňovala Matematické olympiády, Pythagoriády i klokana.
Co tě vedlo k výběru právě naší Přírodovědecké fakulty?
Hlavním kritériem byly obory, které fakulta nabízí.
Vybrala by sis stejnou fakultu znovu?
Určitě ano. Jsem velmi spokojená s mým oborem zde i s prostředím, ve kterém se fakulta nachází.
Proč sis vybrala zrovna program Aplikované matematika?
Chtěla jsem si zvolit obor, který bude co nejblíže matematice, ale bude mít i nějaké praktické využití. Proto když jsem narazila na možnost studovat Aplikovanou matematiku na Přírodovědecké fakultě MU, vůbec jsem neváhala.
Když se vrátíš zpátky do prváku, jaká pro tebe byla adaptace na nové vysokoškolské prostředí?
Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla na „vysokoškolský režim“, ale profesoři i cvičicí nás první rok velmi dobře vedli. Kdykoliv jsem si nevěděla s něčím rady, ať už šlo o orientaci v informačním systému nebo o fungování menzy, vždy mi ochotně pomohl každý, na koho jsem se na fakultě obrátila.
Jak se ti líbí prostředí, kde studuješ?
S prostředím jsem velmi spokojená, a to i díky botanické zahradě, která je součástí areálu fakulty na Kotlářské. Chodím se tam učit i relaxovat mezi přednáškami, je to taková oáza přírody v centru Brna a pobyt na čerstvém vzduchu mi vždycky udělá dobře. Ráda čas trávím také v knihovně, kde je možnost najít klidné místo ke studiu i pohodlné gauče pro odpočinek.
Jaký předmět na tebe nejvíc zapůsobil a proč?
Nejvíce mě zaujal předmět Modely ztrát v neživotním pojištění, ve kterém jsme si ukázali pokročilejší metody matematické statistiky, jenž se využívají ke tvorbě modelů v neživotním pojištění. Zapůsobil na mě obzvlášť díky práci s reálnými daty a modelování extrémních hodnot. Vyhodoval mi i styl výuky pana doktora Radima Navrátila.
Jaká je u nás možnost zapojení studentů do praktického výzkumu?
Možnosti jsou rozsáhlé. Už v bakalářském studiu jsme pro naše výpočty pracovali s reálnými daty nebo se zapojovali do různých projektů.
Nikola zahájila jarní semestr v Itálii. Foto: archiv Nikoly Švancarové.
Využila jsi již možnosti studia nebo pracovní stáže v zahraničí?
Aktuálně vás všechny moc zdravím z Itálie, jarní semestr jsem totiž zahájila na univerzitě v L'Aquila rámci programu Erasmus+. Možnost studovat v zahraničí jsem chtěla využít od svého nástupu na vysokou. Mám za sebou teprve pár týdnů, ale už teď můžu říct, že to bude velký přínos do mého studentského i osobního života.
Jaké máš plány do budoucna?
Po studiu bych ráda pracovala jako pojistný matematik nebo finanční analytik.
Co bys vzkázala studentům, kteří se právě rozhodují, jakou vysokou školu zvolit?
Ujasni si své cíle, vyber si obor, který tě bude bavit studovat, a neboj se přijít podívat na akce Masarykovy univerzity, jako jsou dny otevřených dveří, kde se můžeš zeptat na otázky ohledně studia starších studentů i profesorů.