Project information
Kreativní a smart města: strategie a nástroje udržitelného rozvoje
(specifický výzkum - KRES)
- Project Identification
- MUNI/A/1137/2018
- Project Period
- 1/2019 - 12/2019
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Economics and Administration
- Ing. Markéta Chaloupková, Ph.D.
- Ing. Martina Jaňurová
- doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V souvislosti s rozvojem společnosti, měnícím se demografickým a ekonomickým prostředím umocněným procesem globalizace, internacionalizace a rozvojem informačních a telekomunikačních technologií (digitalizace) se dostává do popředí koncept tzv. kreativních a chytrých (dále „smart“) měst a jejich udržitelný rozvoj. Kreativní ekonomiku lze považovat za nový typ konkurenční výhody přispívající k rozvoji území. Růst v kreativních oblastech dále přispívá k tvorbě nových pracovních míst, ekonomickému růstu a vyšší konkurenceschopnosti. Úloha kreativity v pokroku zemí, regionů či měst je proto nepochybná.
Stimulovat rozvoj udržitelné kreativní ekonomiky lze prostřednictvím strategií a nástrojů rozvoje kreativního prostředí měst. Cílem projektu je tyto strategie a nástroje analyzovat a prostřednictvím případových studií přenést příklady z dobré praxe z vyspělých i postsocialistických zemí střední Evropy (best practices) na území České republiky, kde je povědomí o důležitosti a přínosech problematiky stále na nízké úrovni. To dokládá mj. i neexistence jednotné koncepce či přístupu k vlastnímu mapování a monitoringu. Za nejvýznamnější ekonomické a institucionální nástroje nástroje, používané veřejným i privátním sektorem, považujeme kreativní centra, huby, inkubátory či klastry.
Projekt bude do značné míry tematicky navazovat na předchozí projekt specifického výzkumu „Města, obce, regiony: řízení, procesy a interakce v teorii a praxi"(MUNI/A/0994/2017), resp. jej prohloubí o další teoretickou, empirickou a aplikační rovinu. V teoretické rovině napomůže ke sjednocení prozatím nejednotné terminologie, modelů či teorií. Empirická a aplikační rovina se bude odvíjet od výzkumů a šetření v kreativních městech České republiky s reálným výhledem finálních výsledků v roce řešení projektu (2019).
Publications
Total number of publications: 9
2022
-
Locality selection matters. Investigating creative hubs in the Czech urban environment
City, Culture and Society, year: 2022, volume: 28, edition: March, DOI
2021
-
Area-based approaches are losing the essence of local targeting: LEADER/CLLD in the Czech Republic
European Planning Studies, year: 2021, volume: 29, edition: 4, DOI
2020
-
Obstacles in Implementation of the Smart City Strategies in the Czech Republic
2nd Scientific Conference on Economics of Digital Transformation - Smart Governments, Regions and Cities, year: 2020
-
Smart City Strategy and its Implementation Barriers: Czech experience
Theoretical and Empirical Research in Urban Management, year: 2020, volume: 15, edition: 2
2019
-
Applications of the Smart Cities Concept
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
APPLICATIONS OF THE SMART CITIES CONCEPT
Proceedings of FEB Zagreb 10th International Odyssey Conference on Economics and Business., year: 2019
-
E-Participation Tools and their Use in the Moravian-Silesian Region
XXII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků., year: 2019
-
Hodnocení belgických kreativních hubů
XXII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků., year: 2019
-
Obstacles in Implementation of the Smart City Strategies in the Czech Republic
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings