Informace o projektu
Nákupní centra a nákupní zvyklosti teenagerů: modelový příklad města Brna
- Kód projektu
- MUNI/A/0943/2015
- Období řešení
- 1/2016 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Ekonomicko-správní fakulta
- doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
- Ing. Zdeněk Dvořák
- Ing. Markéta Chaloupková, Ph.D.
- RNDr. Jaroslav Maryáš, CSc.
- Ing. Petr Šašinka, Ph.D.
- Ing. Zdeněk Šilhan, Ph.D.
- Mgr. Petr Tonev, Ph.D.
- Ing. Lenka Vařechová
Fenomén nákupních center je patrně nejvýraznějším projevem současného maloobchodu v České republice, jehož globalizační trendy patří k nejviditelnějším rysům socioekonomické transformace po roce 1989. Jedná se jednak o často nepřehlédnutelný fyzický vzhled, ale zejména o společenský a kulturním fenomén nákupních center, která za posledních zhruba 15 let změnila dlouhodobě zaběhlé vzorce (nejen) nákupního chování a nákupních zvyklostí většiny populačních skupin, resp. celé generace. Výzkum bude zaměřen na nákupní chování mladých lidí ("náctiletých"), kterým je často odepřen přístup do mnoha městských prostorů či možnost vykonávat řadu aktivit spojených s limitujícím věkem a pracovní neaktivitou. V neposlední řadě nejsou tak mobilní a nezávislí, aby mohli o svém volném čase rozhodovat zcela samostatně. Na druhé straně v dnešní konzumní společnosti mohou představovat velice významnou kupní sílu. Modelovým územím bude město Brno a dvě vlajkové lodi na trhu nákupních center - Vaňkovka a Olympia, které disponují dostatečnými atraktivitami pro nakupování, resp. trávení volného času mládeže, jež se v některých případech stává na návštěvě nákupního centra "závislá“ (tzv. mall junkies).
Publikace
Počet publikací: 14
2017
-
Development and classification of shopping centers in Czech and Slovak republics: a comparative analysis
Acta Universitatis Carolinae, Geographica, rok: 2017, ročník: 52, vydání: 1, DOI
-
Zákulisí vymezování administrativních regionů České republiky
Rok: 2017, druh: Vyžádané přednášky
-
Změny ve spádovosti za službami v zázemí Brna na příkladu cest za nákupy běžného textilu a obuvi.
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
2016
-
A functional interaction approach to the definition of meso regions: The case of the Czech Republic
Moravian Geographical Reports, rok: 2016, ročník: 24, vydání: 2, DOI
-
Are there differences in the attractiveness of shopping centres? Experiences from the Czech and Slovak Republics
Moravian Geographical Reports, rok: 2016, ročník: 24, vydání: 1, DOI
-
Atraktivita brněnských nákupních center pro teenagery: Vaňkovka nebo Olympia
XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, rok: 2016
-
Metropolitní dohoda jako východisko pro koordinaci rozvoje Brněnské metropolitní oblasti
XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, rok: 2016
-
Potenciál soukromých investic pro inovační infrastrukturu města Brna
Region v rozvoji společnosti 2016, rok: 2016
-
Problematika vymezování metropolitních oblastí na území České republiky s důrazem na Brno a Ostravu
XIX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, rok: 2016
-
Příčiny a řešení zmenšování měst
XIX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků., rok: 2016