Informace o projektu
Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání
(PEVIV)
- Kód projektu
- MUNI/B/1027/2010
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie B - Specifický výzkum - Studentské vědecké konference
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D.
- PhDr. Petr Horehleď
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
- PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D.
- Klíčová slova
- Inkluzivní vzdělávání, perspektivy výzkumu, DSP speciální pedagogika
Inkluzivní vzdělávání je základním prvkem paradigmatu speciální pedagogiky 21. století. Přechod od segregovaného vzdělávání ke vzdělávání inkluzivnímu však představuje nejen výzvu ke změně pro jednotlivé učitele a školy, ale je výzvou pro celou společnost. Procesy směřující k inkluzivnímu vzdělávání, které probíhají na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální se snaží ve svých výzkumech reflektovat a interpretovat studenti DSP speciální pedagogika. Širokou škálu pohledů na tuto problematiku představí na konferenci Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání více jak dvě desítky doktorandů DSP speciální pedagogika. Základní otázky, které si pro rok 2011 klademe jsou: Které fenomény při přechodu k inkluzivnímu vzdělávání je zapotřebí zkoumat? Jakým způsobem je možné změny na úrovni mezinárodní, národní, školní, třídní a individuální analyzovat? Jaká metodologie výzkumu se v kontextu inkluzivního vzdělávání jeví jako nejvhodnější? Jakým způsobem jsou výsledky výzkumných šetření interpretovány a aplikovány v pedagogické praxi? Na položené otázky odpoví plánovaná odborná kniha.
Výsledky
Výsledkem projektu byla realizovaná konference studentů DSP Speciální pedagogika a následně vydaná publikace Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, která obsahuje vybrané práce studentů DSP Speciální pedagogika. Tyto práce a představují metodologii a současné trendy ve peciální pedagogice.
Publikace
Počet publikací: 15
2011
-
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností z pohledu vyučujícího pedagoga běžné základní školy
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 9 s.
-
Analýza legislatívneho rámca vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v Slovenskej republike a v Českej republike
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 15 s.
-
Analýza poradenských služeb a podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností vzdělávaných v běžné základní škole
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 10 s.
-
Analýza přípravy dětí s poruchou autistického spektra na přechod z mateřské školy do základního vzdělávání se zaměřením na metodu strukturovaného učení
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 12 s.
-
Analýza vyučovacího procesu v základních školách praktických v České republice
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 9 s.
-
Digitální technologie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 15 s.
-
Doktorský studijní program Speciální pedagogika
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 8 s.
-
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 8 s.
-
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 7 s.
-
Možnosti školní a sociální inkluze u jedinců se zrakovým postižením
Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 6 s.